FRIV FESTIVAL
Poznań-Bejrut-Tel Awiw

kiedy: 11.12.
do: 14.12.
cena biletu: wstęp wolny

Piąta edycja festiwalu FRIV Festival Poznań-Bejrut-Tel Awiw 2014 poszerza swoją formułę. Tym razem celem wydarzenia jest skonfrontowanie ze sobą środowisk muzyki improwizowanej trzech miast: Poznania, Bejrutu i Tel Awiwu. Muzyce improwizowanej wykonywanej na FRIV Festival przyświecają idee dźwiękowej wolności, etycznego podejścia do wspólnej gry, spojrzenia na zespół improwizujących muzyków jako makietę relacji i struktur społecznych. Piąta edycja FRIV Festival zaowocuje spotkaniem muzyków z kultury arabskiej (Bejrut) oraz żydowskiej (Tel Awiw), a Poznań ze swoją dynamicznie rozwijającą się sceną muzyki improwizowanej, stanie się miejscem spotkania. Celem festiwalu jest pokazanie, że płaszczyzna dialogu, muzycznego spotkania odmiennych kultur jest możliwa, że swobodna improwizacja pozwala pozostawić napięcia polityczne, różnice obyczajowe i odkryć głęboko ludzki wymiar wykonywania muzyki.

Środowiska muzyki improwizowanej Bejrutu i Tel Awiwu należą do najprężniejszych na świecie. Do wielu lat pisze się o fenomenie sceny muzyki eksperymentalnej Bejrutu (np. artykuł w w prestiżowym, brytyjskim czasopiśmie The Wire), skupionej wokół takich wytwórni jak Al Maslakh i Those Kids Must Choke i jednego największych festiwalów awangardowej muzyki improwizowanej arabskiego świata – IRTIJAL.

Mapa muzycznych improwizacji Tel Awiwu orientuje się wokół klubu Levontin 7, prowadzonego przez charyzmatycznego pianistę Daniela Sarida. To tam niemal codziennie koncertują muzycy, utrwalający obraz muzyki improwizowanej Izraela – niecodzienną mieszankę free jazzowej energii, awangardowych rozwiązań oraz silnie emocjonalnego wyrazu muzyki żydowskiej. Obok tego mamy zupełnie eksperymentalnych i innowacyjnych muzyków, jak na przykład Daniela Davidovsky`ego grającego na niestandardowych systemach elektronicznych (podzespoły komputerowe, przetworniki pola elektromagnetycznego).

W ciągu czterech dni festiwalu odbędzie się 11 koncertów, w których zagrają muzycy z Poznania, Bejrutu i Tel Awiwu. Składy muzyczne – duety, tria i kwartety zostaną wyłonione w drodze losowania pierwszego dnia festiwalu. Przyjęta w ten sposób formuła daje czytelne narzędzia do odbioru takiej muzyki. Publiczność jest w większym stopniu świadoma unikalności i świeżości zdarzeń muzycznych na scenie, nie tylko słucha muzyki, ale obserwuje moment jej „narodzin”. Tego typu koncerty tworzą rodzaj niezwykłego, wielopłaszczyznowego spektaklu o tym czym jest muzyka i komunikacja, silnie angażując odbiorcę, który staje się niezwykle ważnym elementem, współtwórcą muzycznych spotkań.

Festiwal kładzie również nacisk na edukacyjną stronę wydarzenia. Obcowanie z muzyką improwizowaną rozwija wrażliwość muzyczną, zwraca uwagę na aspekt komunikacyjny muzyki, rozwija wyobraźnię dźwiękową. Dlatego podczas festiwalu będą miały miejsce warsztaty muzyki improwizowanej, programowania muzyki elektronicznej, tworzenia własnych instrumentów elektronicznych (circuit bending), warsztaty grania na przedmiotach codziennego użytku i preparowania instrumentów. Tradycyjnie festiwal uzupełni blok teoretyczny organizowany przez Centrum Badawcze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza HAT Center, w którym zaproszeni teoretycy, badacze będą rozmawiać w otwartej formule uwzględniającej aktywny udział publiczności, o szeregu aspektów muzyki improwizowanej, od teorii komunikacji, zagadnień nowych mediów, performatyki, po sztukę dźwięku, teorię percepcji, nauki kognitywne, socjologie muzyki i estetykę.

wykonawcy:

Ido Bukelman (gitara i banjo)
Ofer Bymel (perkusja)
Peaed Conca (klarnet)
Daniel Davidovsky (saksofon sopranowy, elektronika)
Jeff Gburek (gitara elektryczna, elektronika)
Jacek Hałas (akordeon, lira korbowa, głos)
Jakub Królikowski (fortepian)
Patryk Lichota (saksofon sopranowy, preparacje)
Mateusz Loska (kontrabas)
Maciej Maciągowski (syntezator modularny)
Grisha Shakhnes (taśmy)
Piotr Tkacz (gramofon + przedmioty)
Dan Weinstein (wiolonczela)
Paulina Zielińska (głos)

program (wstęp na wszystkie wydarzenia wolny)

11.12. g. 20-21 Sala Pod Zegarem
Ceremonia losowania składów muzycznych

12.12. g. 20-23 Sala Wielka
Koncerty: duet, duet, trio, kwartet

13.12. g. 12-16 Sala Prób
Warsztaty muzyki improwizowanej

g. 20-23 Sala Wielka
Koncerty: trio, duet, trio, kwartet

14.12. g. 12-15 Sala Prób
Panel dyskusyjny na temat muzyki improwizowanej

g. 20-23 Sala Wielka
Koncerty: duet, kwartet, trio

 
 

 

 

Stara wersja strony CK Zamek design by MOTOR STUDIO